Edukacja Interprofesjonalna

Edukacja Interprofesjonalna (IPE) jest formą kształcenia (zarówno przed-, jak i podyplomowego),  obejmującą zajęcia i praktyki, w trakcie których przedstawiciele dwóch lub większej liczby profesji „uczą się ze sobą, od siebie i o sobie nawzajem (1).

Idea i założenia edukacji interprofesjonalnej

Ideą kształcenia w IPE jest umożliwianie adeptom zawodów medycznych i społecznych z zdobycia umiejętności i doświadczenia niezbędnych do podjęcia efektywnej współpracy z innymi przedstawicielami opieki zdrowotnej. Zrozumienie przez nich zasad współdziałania pozwolić ma na włączenie ich w prace zespołu medycznego już w momencie podjęcia pierwszej pracy w zawodzie, lepsze wykorzystanie potencjału, jakim dysponują, a w konsekwencji ma przełożyć się na podniesienie jakości świadczonych usług zdrowotnych (2).

 

Główne założenia warunkujące efektywność IPE:

Komunikacja i chęć współpracy

Znaczenie interakcji pomiędzy nauczanymi zostało wyeksponowane przez WHO już w 1988 roku (3). Zdaniem niektórych autorów jest ona kluczowa dla odróżnienia nauczania interprofesjonalnego od pozostałych modeli edukacyjnych (4). Samo „bycie dostępnym‘ dla pozostałych członków zespołu, rozumiane jako fizyczna obecność w określonym miejscu i czasie oraz udostępnianie posiadanej wiedzy, jest niewystarczające dla nawiązywania efektywnej współpracy (5). Wykonywanie odrębnych zadań przez przedstawicieli różnych profesji, bez współpracy, nie zmieni postaw poszczególnych jednostek czy zmianie istniejących stereotypów (6). Kluczowe okazują się być chęć współdziałania i zaangażowanie, przejawiające się wykorzystaniem określonych technik komunikacji tj. aktywne słuchanie oraz zadawanie pytań (5).

Wzajemne zaufanie i szacunek

Złożoność relacji w obrębie zespołu medycznego wymusza nie tylko poczucie przynależności do zespołu, ale też wzajemny szacunek (7). Badania Baggs‘a i Schmitta (5) oraz Silén-Lipponen i wsp. (8) wykazały, że chętniej obdarzani szacunkiem są członkowie zespołu prezentujący większe doświadczenie i szersze kompetencje. Mając na uwadze fakt, iż profesjonalizacja, rozumiana jako nabywanie umiejętności niezbędnych do wykonywania zawodu, przebiega zwykle w atmosferze walki o autonomię, dominację i kontrolę, trudności w budowaniu zaufania i szacunku stają się istotną barierą wdrażania IPC (ang. interprofessional care) (9). Jako że proces ten wymaga czasu, wysiłku, cierpliwości i wcześniejszych pozytywnych doświadczeń, wszelkie inicjatywy na rzecz IPE powinny od samego początku kreować postawy promujące poszanowanie dla odrębności oraz wiedzy i doświadczenia każdego z członków zespołu (10,11).

Sprecyzowanie ról pełnionych w zespole

Różnice w posiadanej wiedzy fachowej i zdobytym wcześniej doświadczeniu zazwyczaj skutkują silnym zróżnicowaniem prezentowanych postaw i wyznawanych wartości(12). Opie (13) zaznacza, że rozbieżności te okazują się być szczególnie wartościowe, przez co należy dążyć do ich uwidocznienia i wykorzystania. Akceptacja i wyeksponowanie odmienności ról poszczególnych członków zespołu pozwala zarówno lepiej wykorzystać ich potencjał, jak również precyzyjniej i trafniej formułować hipotezy i wnioski związane z obrazem klinicznym pacjenta. Każdy specjalista musi tym samym (a) być świadomym zakresu posiadanej wiedzy, (b) wykształcić w sobie zaufanie dla własnych możliwości, (c) uznać granice reprezentowanej dyscypliny oraz (d) wypełniać zobowiązania wynikające ze standardów, wartości i etyki własnego zawodu (12). Zdaniem Sargeant i wsp. (14), zwiększenie świadomości i szacunku dla ról pełnionych w zespole przez członków zespołu można osiągnąć dostarczając studentom formalnych i nieformalnych okazji do zdobywania wiedzy o przedstawicielach innych profesji oraz wchodzenia ze sobą w interakcje. Oprócz promowania poszanowania dla stwierdzonych odrębności, uwydatniać również należy pozytywną współzależność pomiędzy przedstawicielami poszczególnych zawodów(12).

Fragmenty tesktu i rycina pochodzą z pracy doktorskiej Cerbin-Koczorowska M. Opracowanie narzędzia edukacyjnego promującego współpracę lekarza i farmaceuty dla potrzeb realizacji opieki farmaceutycznej w Polsce, Uniwersytet Medyczny w Poznaniu, 2016.

Bibliografia

  1. About Us - CAIPE [Internet]. [cited 2018 Oct 25]. Available from: https://www.caipe.org/about-us
  2. WHO. WHO | Framework for action on interprofessional education and collaborative practice. Geneva: World Health Organization; 2010.
  3. Learning together to work together for health. Report of a WHO Study Group on Multiprofessional Education of Health Personnel: the Team Approach. World Health Organ Tech Rep Ser . 1988;769:1–72.
  4. Buring SM, Bhushan A, Broeseker A, Conway S, Duncan-Hewitt W, Hansen L, et al. Interprofessional education: definitions, student competencies, and guidelines for implementation. Am J Pharm Educ. 2009 Jul;73(4):59.
  5. Baggs JG, Schmitt MH. Nurses’ and resident physicians’ perceptions of the process of collaboration in an MICU. Res Nurs Health. 1997 Feb;20(1):71–80.
  6. Dickinson C, Carpenter J. Contact is not enough: an intergroup perspective on stereotypes and stereotype change in Interprofessional education. Higher Education Academy; 2005. p. 23–30.
  7. Lavin MA, Ruebling I, Banks R, Block L, Counte M, Furman G, et al. Interdisciplinary health professional education: A historical review. Adv Heal Sci Educ. 2001
  8. Silén-Lipponen M, Turunen H, Tossavainen K. Collaboration in the operating room: The nurses’ perspective. Vol. 32, Journal of Nursing Administration. Lippincott Williams and Wilkins; 2002. p. 16–9.
  9. San Martín-Rodríguez L, Beaulieu M-D, D’Amour D, Ferrada-Videla M. The determinants of successful collaboration: A review of theoretical and empirical studies. J Interprof Care. 2005 May;19(sup1):132–47.
  10. Headrick LA, Wilcock PM, Batalden PB. Continuing medical education. Interprofessional working and continuing medical education . Vol. 316, British Medical Journal. BMJ Publishing Group; 1998. p. 771–4.
  11. Henneman EA, Lee JL, Cohen JI. Collaboration: a concept analysis. J Adv Nurs. 1995 ;21(1):103–9. Available from:
  12. Orchard CA, Curran V, Kabene S. Creating a Culture for Interdisciplinary Collaborative Professional Practice. Med Educ Online. 2005 Dec;10(1):4387.
  13. Carter BL, Doucette WR, Franciscus CL, Ardery G, Kluesner KM, Chrischilles EA. Deterioration of blood pressure control after discontinuation of a physician-pharmacist collaborative intervention. Pharmacotherapy. 2010;30:228–35.
  14. Sargeant J, Loney E, Murphy G. Effective interprofessional teams: “Contact is not enough” to build a team. J Contin Educ Health Prof. 2008 Jan;28(4):228–34.